Szkoła Podstawowa nr 1 im. M. Kopernika w Miliczu jest jedną z czterech placówek objętych wsparciem w ramach projektu pn. „Szkoła na podium-tutaj lubię się uczyć! .Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 i jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Celem projektu jest:
- podniesienie kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw i umiejętności niezbędnych na rynku pracy
-rozwijanie indywidualnego podejścia do ucznia, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- wdrożenie trwałych i kompleksowych zmian w funkcjonowaniu szkoły do 12.2020 roku.
- zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej poprzez wdrożenie programów zajęć wyrównawczych, zajęć rozwijających uzdolnienia, tematycznych laboratoriów i warsztatów rozwojowych oraz ekowarsztatów,
- wsparcie rodziców uczniów
- trwałe podniesienie jakości oferty edukacyjnej i efektywności kształcenia poprzez doposażenie szkoły w niezbędne pomoce (w tym TIK)
- podniesienie umiejętności i wiedzy nauczycieli z zakresu umiejętności uczenia i wykorzystania nowoczesnych pomocy dydaktycznych.
Zakres oferty dla uczniów obejmuje:
zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i uzdalniające z matematyki , przyrody, języka angielskiego, zajęcia rozwijające z informatyki , warsztaty ogólnorozwojowe, laboratoria/warsztaty, zajęcia logopedyczne
Zajęcia odbywają się w grupach 8-osobowych i są całkowicie bezpłatne.
Dodatkowo uczniowie i uczennice mogą skorzystać z oferty zajęć terenowych- Ekowarsztatów w Dolinie Baryczy, a także warsztatów wyjazdowych do edukacyjnych placówek na Dolnym Śląsku.
Rodzicom zaoferowane zostaną warsztaty grupowe doskonalące kompetencje wychowawcze. Natomiast nauczyciele w ramach projektu skorzystają z fachowej wiedzy dotyczącej skutecznych sposobów pracy z uczniem.
Aktualnie trwa rekrutacja na zajęcia: matematyczne ( p. Gębala i p. Antkowiak; przyrodnicze- p. Stefańska i p. Vogt; laboratorium fizyczne- p. Korzeniowska; jęz. angielski: p. Szyszka i p. Mocydlarz , zajęcia z ICT ( rozwijające z informatyki) p. Nawrot i p. Buchert, terapia logopedyczna: p. Loret- Wiernasz.
Kolejny nabór odbędzie się w przyszłym semestrze.
Ponadto nasza szkoła została wyposażona w pracownie: przyrodniczą, komputerową, językową, chemiczną, fizyczną oraz pomoce dydaktyczne do przyrody, matematyki w tym tablicę z rzutnikiem.
Za prawidłowy przebieg działań projektowych w szkole odpowiada Asystent Szkolny- pani Aneta Florkowska- Sip , która udziela informacji w przypadku pytań dotyczących projektu.
Zajęcia logopedyczne odbywały się od marca do czerwca 2019. Terapią objętych było 4 uczniów z klas 2. Uczniowie ci zostali zakwalifikowani na terapię na podstawie opinii psychologiczno-pedagogicznych, rozmów z wychowawcami oraz diagnozy logopedycznej.
Podczas zajęć grupowych uczniowie z dyslalią wykonywali ćwiczenia artykulacyjne, oddechowe oraz dykcyjne. Terapia polegała na eliminowaniu wady wymowy, poprawnym wywoływaniu poszczególnych głosek, utrwalaniu ich w izolacji, nagłosie, śródgłosie, wygłosie, sylabach, zdaniach oraz opowiadaniach i mowie potocznej. Podczas pracy u wszystkich uczniów poprawił się stan aparatu artykulacyjnego. U trojga z nich (4) udało się zautomatyzować ćwiczone głoski w mowie spontanicznej.
Podczas tych zajęć dzieci z wadami wymowy doskonaliły umiejętności oddechowe poprzez ćwiczenia usprawniające aparat oddechowy (dmuchanie, przenoszenie papierowych przedmiotów za pomocą słomki, itp.). Pracowano również nad usprawnianiem motoryki i kinestezji narządów artykulacyjnych (naśladowanie przed lustrem ruchów warg, policzków i języka logopedy; odwzorowanie z ilustracji układów artykulacyjnych). Na zajęciach logopedycznych prowadzono także ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonematycznego dzieci. Praca korekcyjna obejmowała wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie prawidłowej artykulacji głosek w sylabach, wyrazach, wyrażeniach i zdaniach. Pracowano nad wykształceniem umiejętności analizy i syntezy głosek – jako niezbędnego elementu zarówno do utrwalenia ćwiczonych głosek jak i do nauki czytania.
Na zajęciach logopedycznych uczyliśmy się także czytania. Dzieci miały możliwość wykonywania ćwiczeń wspierających – grafomotorycznych, koordynacji ręka-oko - pisanie, rysowanie, zabawy w elementach sypkich np. pisanie w kaszy, ciastolina, elementów metody z kinezjologii Denisona. Dzieci uczyły się kodowania, rozwiązywania rebusów i zagadek, krzyżówek i wykreślanek. Zajęcia były przeplatane także elementami logorytmiki i nauki czytania przez śpiewanie np. karaoke.
Logopeda
Natalia Loret-Wiernasz
Zabawa w odkodowywanie haseł
W zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych w ramach projektu SZKOŁA NA PODIUM, z przyrody uczestniczyło 8 uczniów z klas trzecich gimnazjum: 3f-4 uczniów, 3a- 2 uczniów, 3c-uczeń oraz 3d- uczeń. Zajęcia odbywały się dwa razy w tygodniu po 2 godziny, łącznie 30 godzin.
Celem zajęć było wyrównywanie szans , podniesienie kompetencji kluczowych, poznanie zastosowania geografii w życiu codziennym oraz przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego.
W trakcie zajęć uczniowie korzystali z map, uczyli się korzystać z metod prezentacji zjawisk na mapie. Chętnie pracowali, rozwiązywali testy gimnazjalne. Poszerzali swoją wiedzę na temat obliczania czasu na świecie oraz padania promieni słonecznych. W czasie zajęć korzystaliśmy z filmów naukowych oraz wykonywali ćwiczenia interaktywne.
Zajęcia w tak małych grupach pozwoliły na lepsze zrozumienie zagadnień oraz służyły do osiągnięcia lepszych efektów w nauce.
> >
W zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych, w ramach unijnego programu SZKOŁA NA PODIUM, z matematyki uczestniczyło 8 uczniów z klas trzecich gimnazjum: 3a -4 uczniów oraz 3d -4 uczniów. Zajęcia odbywały się dwa lub trzy razy w tygodniu przez trzy- cztery godziny lekcyjne, łącznie w liczbie 30 godzin.
Celem zajęć było przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego, podniesienie kompetencji kluczowych oraz zainteresowanie uczniów matematyką.
Uczniowie pracowali indywidualnie i w grupach.
W trakcie zajęć uczniowie chętnie pracowali, rozwiązując testy egzaminacyjne. Utrwalali wiedzę wykonując ćwiczenia interaktywne, pracując z kartami pracy, grając w gry dydaktyczne np. domino matematyczne, bingo matematyczne oraz budując bryły wykorzystując klocki reko.
Mała grupa pozwoliła słabszym uczniom na odważniejsze podejście do zadań.
> >