W bibliotece odbyła się uroczystość pasowania na czytelnika uczniów klas 1a i 1b.
Młodych czytelników przyprowadziły do biblioteki postaci z bajek – Czerwony Kapturek (Ewa Możdrzech 2b), Pippi Langstrumpf (Weronika Wąsowicz 2b) i Smok (Ala Józefiak 2 b). O tym jak traktować i dbać o książki pouczyła dzieciaki Królewna-Książka (Kornelia Palak 2d).
Dzieciaki złożyły uroczyste przyrzeczenie, że będą szanować książki i zostaną dobrymi i aktywnymi czytelnikami. Wszyscy pasowani odebrali zeszyty lektur, w których będą zapisywać informacje o przeczytanych książkach i wykonywać piękne ilustracje. Pod koniec roku jury – nagrodzi najpiękniejsze zeszyty.
Pierwszaki rozwiązywali zagadki, odgadywali poprawne nazwy tytułów bajek, układały alfabet. Jednakże gwoździem programu były bajki z Turcji – o pasterzu i wilku i Gruzji – o myszach, które opowiedziały pracujące w naszej szkole wolontariuszki Seda i Guli.
> >
W ramach projektu „Potyczki z wieszczem, czyli autobusem do cooltury” dofinansowanego przez Fundację PZU byliśmy znowu w teatrze. Tym razem na spektaklu „Piekło – Niebo”.
Uczniowie SP 1 znowu dopisali – spektakl obejrzało 48 osób. Niemalże wszystkim się spodobał, a niektórzy dyskutowali o swoich emocjach wywołanych sztuką jeszcze w drodze powrotnej. Wielu nie może się doczekać na następną wyprawę do teatru. Ci, którzy stale już jeżdżą z nami zarazili się już teatralną pasją. Ci, którzy byli pierwszy raz – wiedzą już, że teatr to przeciwieństwo nudy, a spektakl w teatrze wzbudza o wiele większe przeżycia i emocje niż najlepszy nawet film.
„Piekło–Niebo” zaczyna się spektakularnie. Za konsoletą DJ Daje Radę. Scena eksploduje muzyką elektroniczną, a olbrzymie figury geometryczne (wyświetlane laserowo) tańczą rytmicznie w przestrzeni. Tempo narasta. Widownia się ożywia. DJ Daje Radę to Jola, mama Tadzia. Po koncercie telefonuje do synka. Obiecuje bezpiecznie wrócić do domu. Krótko potem rozlega się huk. Jola ginie w wypadku. Tadzio dowiaduje się o nieszczęściu od Ciotki Renaty. Chłopiec nie rozpacza, ale zamyka się w szafie. Widzowie go nie zobaczą - w trakcie spektaklu będą mogli tylko usłyszeć głos Tadzia, spokojnie i zadziwiająco dojrzale komentujący przygody jego mamy w zaświatach.
Sztukę „Piekło–Niebo” napisała Maria Wojtyszko, kierowniczka literacka teatru, a wyreżyserował dyrektor artystyczny WTL Jakub Krofta. Polska dramatopisarka i czeski reżyser tworzą bardzo skuteczny tandem artystyczny. Spektakl zachwyca rozmachem, wybitnymi kreacjami aktorskimi i przepięknymi obrazami scenicznymi.
Najtrudniejszemu wyzwaniu w spektaklu musiał sprostać Tomasz Maśląkowski, który zagrał Boga. Aktor stworzył przekonującą i charyzmatyczną postać.
Świetne są w spektaklu zarówno diabły, jak i anioły. Osmółka, pośledni diabełek, poniżany przez okrutnych szatanów i manipulowany przez toksyczną matkę. Wspaniały Belzebub, groźny idiota z siłowni. Bardzo przekonujący Lucyfer. Anioły o nieokreślonej płci – Sandafel – mężczyzna z burzą blond loków i przepiękna anielica z rudą brodą.
W trakcie spektaklu na chwilę tracimy wątek – bo oto pojawia się teatr w teatrze. Aktorzy animują lalki liska i kaczuszkę. Ale to właśnie w teatrze na Ziemię wydostaje się diabeł Osmółka przyszły autor bajek dla dzieci i wujek Tadzia oraz chomik – w którego zamieniony został dziadek chłopca.
Za sprawą sceny obrotowej niebo przemienia się błyskawicznie w piekło, a piekło w niebo. Na przeźroczystym ekranie być Bogiem.
Mama Tadzia w finale godzi się ostatecznie ze swoją śmiercią. Zostanie w niebie. Tadzio będzie mógł wreszcie wyjść z szafy.
> >
21 marca to nie tylko początek kalendarzowej wiosny, ale także Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa – Dzień Kolorowej Skarpetki. Data 21.03 nie jest przypadkowa, ponieważ w 21 parze chromosomów, osoby zdrowe mają 2 chromosomy, a osoby z Zespołem Downa 3.
Tego dnia dzieci z klasy 1a miały na swoich nogach dwie niepasujące skarpetki, symbolizujące niedopasowane chromosomy. W ten sposób chciały pokazać, że integrują się z osobami z Zespołem Downa i ich rodzinami!
W tym też dniu udały się na dłuższy spacer z kukłą marzanny w celu przegonienia kapryśnej zimy poprzez jej spalenie. Natomiast 22 marca w klasie 1b odbył się konkurs na najpiękniejszą klasową marzannę. Wszystkie były oryginalne, pomysłowe i wyjątkowe. Decyzja jury (rodziców) nie była więc łatwa. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali dyplomy i upominki. Następnie udali się z marzannami do ogrodu, aby przepędzić zimę i przywołać tę najpiękniejszą porę roku – wiosnę. Na szóstej godzinie lekcyjnej uczniowie z obu klas wzięli udział w konkursie Mam talent. Zaprezentowali się w układzie tanecznym pod czujnym okiem gimnazjalistki Klaudii, zdobywając I miejsce. Gratulujemy!
> >
W I semestrze klasa 7a pod kierunkiem wychowawcy p. Agnieszki Pietrzak wzięła udział w programie: „Lubella edukuje i inspiruje”. Uczniowie wzięli udział w cyklu lekcji związanych ze zdrowym odżywianiem, uzyskali informacje na temat produktów zbożowych. Efektem końcowym było wzięcie przez nich udziału w konkursie kulinarnym. Należało przygotować jedną z proponowanych, przez organizatora potraw. Powstały grupy 4 grupy:
- Owocowo-jogurtowe śniadanie z płatkami
- Kurczak na sałatce z makaronu kokardki - przystawka
- Spaghetti z indykiem, brukselką oraz jajkiem - danie obiadowe
- Makaron czekoladowy z musem mascarpone, nektarynką i syropem klonowym lub miodem
Dla nas to była świetna zabawa – przecież wspólne klasowe gotowanie bardzo rzadko się zdarza.
Zachęcamy wszystkich do wzięcia udziału w przyszłorocznej edycji konkursu.
> >
Trwa rekrutacja do programu stypendialnego „Klasa” – aplikuj do 13 kwietnia!
Kończysz gimnazjum i zastanawiasz się nad wyborem liceum? Jesteś ciekawy świata i chcesz się dalej rozwijać? Program „Klasa” Fundacji BGŻ BNP Paribas jest właśnie dla Ciebie.
Trwa rekrutacja do XVI edycji programu Klasa. Do ubiegania się o stypendium zachęcamy uczniów trzecich klas gimnazjów, którzy osiągają bardzo dobre wyniki w nauce, wyróżniają się ponadprzeciętną motywacją, a jednocześnie pochodzą z małych miejscowości, z rodzin w których dochód nie przekracza 1200 zł na osobę.
Program obejmuje 3 lata wsparcia w trakcie nauki w liceum partnerskim w jednym z 5 miast akademickich (w tym opłaty za Internat, wyżywienie, komitet rodzicielski, podręczniki, wycieczki szkolne, integracyjny obóz językowy, zajęcia dodatkowe, wyjścia kulturalne, stałą opiekę wychowawczą, comiesięczne kieszonkowe oraz inne ważne potrzeby uczniów), a także stypendium finansowe na I rok studiów.
Program jest efektywną formą wyrównywania szans edukacyjnych. Do tej pory 700 młodych osób otrzymało szansę rozwoju naukowego, społecznego i kulturowego. Obecnie do programu przyjmowanych jest 50 uczniów rocznie.
Gdyby w gimnazjum ktoś powiedział mi, że będę uczył się w jednym z najlepszych liceów w Krakowie, nie uwierzyłbym. Takie cuda się zdarzają – dzięki Fundacji i osobom, które wspierają i tworzą Klasę. Program daje mi niezbędne wsparcie finansowe, , ale też szansę poznania ludzi z ogromną pasją i chęcią pomagania innym - przyjaciół, którzy są dla mnie drugą rodziną. – mówi Jurek, stypendysta „Klasy” z Krakowa.
Dowiedz się więcej o programie „Klasa”. Czekamy na Twoje zgłoszenie do 13 kwietnia!